Negeer deze 5 waarschuwingssignalen van een tekort aan vitamine B12 nooit!

Ondanks het eten van een vlees- en zuivelrijk dieet zijn deskundigen van mening dat een op de vier volwassenen aan een vitamine B12-tekort lijdt. Vitamine B12 is de enige in water oplosbare vitamine die vele jaren in de lever kan worden opgeslagen. Dit komt omdat het zo’n belangrijke voedingsstof is dat het lichaam er altijd voor zorgt dat het op voorraad is.

Vitamine B12 is belangrijk voor het functioneren van de zenuw-, spijsvertering-, vaat- en voortplantingssystemen. Het reguleert de hormoonproductie, ondersteunt een gezond immuunsysteem en bouwt rode bloedcellen en DNA. Het is ook belangrijk voor het eiwitmetabolisme en de omzetting van koolhydraten in glucose.

Een tekort aan vitamine B12 heeft betrekking op de verlaagde niveaus van deze vitamine in het bloed. Het manifesteert zich door vele tekens en symptomen, waarvan er vele verband houden met de psychische en emotionele gezondheid. De meest voorkomende oorzaak is verminderde inname, het gebruik van bepaalde medicijnen, genetica, ondervoeding, slechte absorptie vanuit de maag of darmen, chronische maagontsteking, darmparasieten en meer.

Dit komt doordat deze vitamine een krachtpatser is en essentieel is voor de gezonde functie van de hersenen, de productie van DNA, zenuw- en bloedcellen en een gezond immuunsysteem. Het komt voor in dierlijke producten zoals vlees, zuivel, eieren en schaaldieren. Daarom kan een tekort aan vitamine B12, wanneer dit onbehandeld blijft, ernstige bloedziekten en neurologische problemen veroorzaken.

1. Onverklaarbare vermoeidheid
Als je je uitgeput voelt, zelfs wanneer je goed geslapen hebt, en je nooit energie hebt, kan het zijn dat jouw lichaam deze vitamine mist. Dit komt omdat er geen rode bloedcellen geproduceerd worden, wat één van de functies van B12 is. In dat geval wordt het transport van zuurstof naar de organen belemmerd en veroorzaakt het vermoeidheid.

2. Duizeligheid
Een tekort aan B12 kan duizeligheid en vertigo veroorzaken, evenals een wankel gevoel wanneer je te snel opstaat vanuit een zittende positie en wanneer je naar boven of naar beneden loopt.

3. Vergeetachtigheid
Lage B12-waarden kunnen ook de oorzaak zijn dat je vaak dingen vergeet. Je zou kunnen denken dat het vroege dementie is, maar chronische en ongewone vergeetachtigheid is een veel voorkomend symptoom van dit tekort. Toch kun je je geheugen een boost geven door supplementen te nemen en de dosis B12 te verhogen.

4. Gevoelloosheid
Het tekort aan B12 veroorzaakt vaak tintelingen in het hele lichaam omdat de vitamine de productie van rode bloedcellen beïnvloedt en dus de zuurstofniveaus regelt. Gevoelloosheid of het gevoel van elektrische stroomstootjes kan veroorzaakt worden door de zenuwbeschadiging.

5. Spierverslapping
Als de spieren niet voldoende zuurstof uit de rode bloedcellen krijgen, verzwakken ze en worden ze traag.

Wat kun je eraan doen?
Je zou meer zuivelproducten, eieren, pluimvee en dierlijke eiwitbronnen moeten eten en B12 supplementen innemen. We adviseren met klem de inname van de vorm die bekend is onder de naam methylcobalamine, omdat die het best opgenomen wordt door het lichaam.

DIT MOET JE ZIEN