Negeer deze 5 waarschuwingen van een tekort aan vitamine B12 nooit!

1. Onverklaarbare vermoeidheid
Als je je uitgeput voelt, zelfs wanneer je goed geslapen hebt, en je nooit energie hebt, kan het zijn dat jouw lichaam deze vitamine mist. Dit komt omdat er geen rode bloedcellen geproduceerd worden, wat één van de functies van B12 is. In dat geval wordt het transport van zuurstof naar de organen belemmerd en veroorzaakt het vermoeidheid.

2. Duizeligheid
Een tekort aan B12 kan duizeligheid en vertigo veroorzaken, evenals een wankel gevoel wanneer je te snel opstaat vanuit een zittende positie en wanneer je naar boven of naar beneden loopt.

handen

3. Vergeetachtigheid
Lage B12-waarden kunnen ook de oorzaak zijn dat je vaak dingen vergeet. Je zou kunnen denken dat het vroege dementie is, maar chronische en ongewone vergeetachtigheid is een veel voorkomend symptoom van dit tekort. Toch kun je je geheugen een boost geven door supplementen te nemen en de dosis B12 te verhogen.

4. Gevoelloosheid
Het tekort aan B12 veroorzaakt vaak tintelingen in het hele lichaam omdat de vitamine de productie van rode bloedcellen beïnvloedt en dus de zuurstofniveaus regelt. Gevoelloosheid of het gevoel van elektrische stroomstootjes kan veroorzaakt worden door de zenuwbeschadiging.

5. Spierverslapping
Als de spieren niet voldoende zuurstof uit de rode bloedcellen krijgen, verzwakken ze en worden ze traag.

Wat kun je eraan doen?
Je zou meer zuivelproducten, eieren, pluimvee en dierlijke eiwitbronnen moeten eten en B12 supplementen innemen. We adviseren met klem de inname van de vorm die bekend is onder de naam methylcobalamine, omdat die het best opgenomen wordt door het lichaam.

DIT MOET JE ZIEN